torsdag 22 januari 2009

Oscarsnomineringar 2009



Det här är ju skrattretande. Fast jag har inte sett alla filmer som är nominerade, men seriöst ingen The Dark Knight till varken bästa musik eller bästa film? Eller bästa film för The Wrestler? Jag kan ju säga att jag hade petat bort Benjamin Button med en gång för någon utav de ovannämnda.

Heath Ledger fick ju sin nominering i alla fall men han står upp emot flera riktigt grymma skådisar så det är väl lite osäkert. Fast Robert Downey Jr vinner ju garanterat inte för sin roll som Kirk Lazarus men det är helt sinnessjukt roligt att han ens är nominerad för det där. Hade varit roligt att se Michael Shannon vinna då han är en relativt okänd skådis fast jag har ju inte sett Revolutionary Road och kan inte uttala mig om hur han är i den. Det hade varit ett fint sätt att säga tack och adjö till Heath Ledger om han vann för sin extremt obehagliga tolkning av Jokern.

Mickey Rourke kommer ha det svårt med Sean Penn och Brad Pitt emot sig, men det kommer nog att stå mellan honom och Sean Penn tillslut. Vinner Brad Pitt vet jag inte vart jag ska ta vägen, Mickey Rourke gör ju en utav de mest ärliga och hjärtekrossande rollprestationerna på väldigt, väldigt länge.

De kvinnliga huvudrollerna har jag inte så mycket att säga om då jag bara har sett Frozen River och hon spelade jävligt bra men resten av filmen var lite smått svag så det drar nog ner för henne. Hos de kvinnliga birollerna hoppas jag på Taraji P. Henson ifrån Benjamin Button fast det kanske är mest för att jag har så mycket kvar ifrån henne efter att jag såg Hustle and Flow.
Bästa regissör var också jävligt svårt men jag tror det står mellan David Fincher eller Gus Van Sant, enbart på grund av hype från internet. Varför i helvete är inte Nolan nominerad här för?

Bästa originalmanus borde gå till In Bruges, en utav de mest minnesvärda filmerna ifrån 2008. Fast det skulle inte förvåna mig om Wall-E, som egentligen har bättre manus, kommer att vinna. Det kan hända att Frozen River vinner också, så det blir en söt liten "american dream"-saga kring "the underdog" som skrev den.

Det är så många fler grejer som finns att kommentera men det känns helt meningslöst då nomineringarna som vanligt är helt åt helvete, och vinnarna kommer säkert vara värre. Christopher Nolan och Darren Aranofsky med sina filmer har fått på tok för lite nomineringar här. Se bara på Benjamin Button, den har ju för fan fått 13 nomineringar...

Här finns alla nomineringar!


Christopher Nolans:s "Oh Shit, I think I just got fucked in the ass"-face.

Pusha

Inga kommentarer: