måndag 26 januari 2009

Kortfilm: 9


Ja, jo, jag är nog lite sent ute med den här, men det finns säkert någon som inte har ramlat över den än. 9 är en oscarsnominerad kortfilm som kommer i långfilmsformat den 9:e september i år, alltid är det något varje år nu när man kan få datum som 09-09-09.


Handlingen i kortfilmen är enkel och inte direkt någonting nytt, men tonen och känslan är speciell. Kortfilmen handlar om hur en trasdocka slåss mot ett monster som har stulit själar, och det här utspelar sig i en väldigt vacker post-apokalyptisk värld.

Jag tyckte det var underbart att filmen inte hade någon dialog, utan den förlitade sig på kroppsspråket och då undrar jag hur det blir i långfilmen när Elijah Wood ska låna ut rösten till 9? Säga vad man vill om Elijah, men han har en riktigt irriterande röst. Fast han fungerar väl som ett dragplåster, förhoppningsvis gör den alltid lika underliga Crispin Glover något utöver det ordinära med sin karaktär.

Tim Burton och Timur Bekmambetov producerar, och det kommer säkert skapa förvirring: "Har du hört talas om den nya Tim Burton filmen?". Jag tror faktiskt inte de har så mycket med den att göra förutom att de lånar ut sitt kändisskap och sina plånböcker.

Jag vågar mig faktiskt på att säga att Shane Acker, mannen som skrivit och regisserat, kan vara en framtida Brad Bird eller Andrew Stanton, fast det kanske bara är önsketänk...



Trailer till långfilmen!
Pusha

Inga kommentarer: