måndag 6 oktober 2008

Proud American, or Yet Another Piece Of Shit




Har tänkt att skriva om filmer jag sett flera gånger men har aldrig riktigt funnit ork eller tillräckligt mycket ord för att plita ner det här... Det har jag inte nu heller, så därför kommer en till trailer.

Den här gången för en film som heter Proud American, såsigare titel får man ju leta efter. Handlingen är enligt IMDb sådan: "Fem historier som är oberoende av varandra men som knyts samman av det som gör Amerika så underbart; tolerans, frihet, utbildning och personligt ansvar." Om jag hade deltagit i en runda av associationsleken och mitt ord hade blivit Amerika så hade inte mina tankar förts till varken eller av de ovannämnda. Anyway.

Det här är inget annat än propagandafilm, det är helt baserat på vad jag ser utifrån trailern men det duger antagligen och det avviker nog inte speciellt mycket från själva filmen. Stora Amerikanska flaggor svajar långsamt i luften ackompanjerat av episk musik. Och det följt av repliker som hade kunnat varit skrivna av en fullt efterbliven Nigerier utan några engelskakunskaper och de blir i sin tur framförda av Barbie- och Kendockor. Fast det är lite hårt emot Nigeria och deras efterblivna befolkning.

Ve och fasa! Tänk vilka bra filmer riktiga filmskapare hade kunnat göra för budgeten av sådan skit! Undra hur många "Christopher Nolans" som sitter där ute med en idé som Memento och kan inte förverkliga den på grund av sån här kletig sörja! Det för mig också vidare till filmerna The Marine och The Condemned, filmer producerade utav WWE Films. WWE Films är för er som inte vet produktionsbolaget skapat från Wrestling-ligan i USA som även är en utav deras största koncerner och de producerar överpatriotiska propagandafilmer som ska få folk att gå med i armén. Ve och fasa säger jag! Jag blev i alla fall glad när jag läste att Proud American är den filmen som har dragit in minst pengar på bio i USA igenom tiderna. Cirka 1000kr per biograf drog den in första helgen, ganska stor skillnad emot The Dark Knight som drog in cirka 300.000kr första helgen. Det ger mig åtminstone hopp, nåväl upp till bevis:
Trailer hos Apple!

Och för de som nöjer sig med lite sämre kvalité:
Pusha

Inga kommentarer: