söndag 1 mars 2009

Något att se fram emot: The Road!


Här är en film som jag har tänkt skriva om sedan början av januari men det har aldrig blivit av eftersom jag tänkte läsa ut boken först. Men eftersom jag är en utav världens sämsta bokslukare så har ju det gått åt helvete, jag köper flera böcker och läser en tredje del av dem och lägger sedan bort de för att aldrig plocka upp den igen. The Road klarade sig dock lite längre och jag gjorde ett nytt försök förra veckan.

I alla fall, det första jag reagerade på när jag slog upp den nästan 300 sidor långa boken var att den saknade kapitel. Det gav verkligen en känsla av seghet och avlägsnande av en tidsram, det passar perfekt i den öde och ensam närvaron som The Boy och The Man befinner sig i. Mannen kommer att spelas av ingen mindre än Viggo Mortensen och pojken spelas av den för mig okända Kodi Smit-McPhee. Enligt imdb så handlar filmen om en man och hans son som försöker överleva i en post-apokalyptisk värld. Nu är det post-apokalyptiska här och smeker sig emot mig igen, är det bara jag som blir lite till mig när jag tänker på möjligheterna när man väljer en sådan inriktning?



Anledningen till att jag vill se den här, förutom Viggo och det post-apokalyptiska temat då, är för alla andra som är inblandade. Tre andra skådespelare som kommer att medverka är Charlize Theron, Robert Duvall och Guy Pearce, inte hel fel casting om du frågar mig. Boken som filmen är baserad på är skriven av Cormac McCarthy och han skrev en liten bok som ni kanske har hört talas om: No Country For Old Men. Jag föreställer mig redan den extrema segheten ifrån honom och dessutom regissören på den här filmen John Hillcoat som regisserade den långsamma western The Proposition. Och det är via den vi kommer in på nästa person som gör det här projektet intressant: Nick Cave. Han skrev The Proposition och kommer att låna ut sina eminenta musikaliska kunskaper tillsammans med Warren Ellis till The Road. Ingen kan väl ha undgått det helt sinnessjukt grymma soundtracket de gjorde till en utav 2007 års bästa filmer, The Assassination Of Jesse James?

Jag hoppas jag har visat er ett kommande projekt som ni missat och förhoppningsvis vill se nu! Men jag kan verkligen inte tänka mig att den här kommer att få en bio-release här i Sverige.








Pusha

Inga kommentarer: